Saturday 28 March 2015

Bulatan Gembira -HAURA JANNAH-

Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma solli'ala Muhammad, wa'ala 'ali Muhammad.


Tahun 2015 dah masuk. Dah bulan 3 pun. Banyak benda yang terjadi. Bagi aku, tahun 2015 bermula segalanya. Susah senang. Pahit manis. Yang bestnya, aku hadapi semua tu dengan matang. Maaf. Terlajak intro. Hihi..



Fuh.. Nervous. Dah lama tak bertarung dengan keyboard. Dah lama keyboard menyepi.. Bukan apa. Aku dalam tempoh muhasabah. 



Pernah tak rasa sunyi hati? Rasa gersang sangat. KERINGGGGG!! Pernah tak? Huhuhu. Aku selalu.. Sebenarnya, hati tu sunyi, hati tu kering sebab jauh dari Allah. Quran jarang selak. Zikr apatah lagi. Eh.. Teringat sesuatu. Huhu.. Izinkan aku flashback ye..


-BULATAN GEMBIRA-

Bulatan gembira ni sinonim dengan keluarga usrah, geng usrah, emm memacam la yang berkaitan dengan perkongsian ilmu yang berkaitan dengan perihal keagamaan. Dulu, aku pernah gelap. Gelap masa lalu. Hitam. Legap. Tak ada cahaya yang dapat tembus.

              

Tapi alhamdulillah. Akhirnya ada satu sinaran yang dapat menembusinya. Namanya sinaran hidayah. Yang diberikan khas oleh Allah kepada aku. Biasalah. Mula mula hijrah, merangkak teruk. Taktahu nak gapai mana. Taktahu macam mana nak mula. Yang parah, ada terasa nak balik ke zaman hitam tu.. Alhamdulillah. Sekali hidayah menyapa hati, terasa kembali kuat! 

Masa aku scroll2 twitter, baca2 tweet. Tiba2 terbaca tweet sorang encik ni. Promote group usrah. Aku rasa sebak. Kenapa sebak? Aku menangis. Kenapa menangis? Subhanallah, masa tu aku sebak, aku nangis sebab rasa bersyukur sangat. Allah bantu aku! Dalam 2-3 mins aku fikir punya fikir. Aku buat keputusan untuk join.

Group usrah pertama yang aku masuk. Group usrah pertama yang aku kenal. Subhanallah.. Ilmu ahli2 group tu tinggi! Admin dia flexible dan alhamdulillah sampai sekarang jadi bestie aku. Kitorang rajin buat quiz. Aku paling respect Fadzliza. Dia muda dari aku tapi subhanallah, ilmunya lebih dari aku. Bila aku berdamping dengan diorang. Hati rasa sejuk. Mereka mengingatkan aku kepada Allah. Lazimkan al mulk. Selawat. Amalkan sunnah. Alhamdulillah. Selangkah kita mendekati Allah, Allah hadirkan ramai insan untuk menguatkan kita..

Kepada Min yang kusayang, terima kasih sebab sudi terima maryam dalam hidup min dan keluarga usrah yang lain.

-DAH HABIS FLASHBACK :p-

Wahai wanita solehah..

Saat dirimu tercari cari hidayah. Saat dirimu tergapai gapai mencari hakikat Islam. Jangan berputus asa. Teruskan mencari! Jangan pernah lelah mencari ilmu. Ingat pesan Rasulullah SAW, carilah ilmu walaupun sehingga negeri China. Jangan pernah lupakan Allah. Sesungguhnya, dengan megingati Allah, hatimu menjadi tenang. Teruskan bermujahidah.  Bila rasa gelap, bila rasa gersang. Lazimkan qiamullail. Dekatkan diri dengan Allah. Semoga syurga milik kita semua. Syurga Firdausi insyaAllah! Jumpa disana. Salam mujahidah dari aku :)

              


No comments:

Post a Comment