Saturday 6 February 2016

Ya, Indah

Bismillahirrahmanirrahim..

Allahuma solli 'ala saiyidina Muhammad, wa'ala ali Muhammad

Hahaha. Dah tahun 2016 laaa. Bulan 2 pulak tu. Lama betul aku tak menaip, untuk blog ni je la. Hehehehe.. Dalam aku melakukan pekerjaan, sama seperti orang lain yang mahukan kejayaan, berbagai jenis orang(maksudnya karakter la, orang sama je semua ada mata, telinga, hidung, mulut hehehhehe) aku jumpa. Lelah sebenarnya rasa. Sangat lelah untuk memenuhi expectation orang sekelilingTapi......

Tapi ape ye.. 

Hahaha tak saspen pun kan, karut je lebih.. 

Tapi... dalam ramai ramai orang yang aku jumpa, ada seorang hamba Allah, yang bagi aku kehadirannya memberi sejuta hikmah dalam kehidupan aku.. Indah. Sangat indah. Segalanya indah. Wajah, perwatakan, dan paling penting, ilmu dan pengajaran yang disampaikan olehnya.

See, at the top of the entry, i wroteYA, INDAHOkay now, pembaca yang Allah sentiasa kasihi. Apa yang indah ni? Huhu stay tuned!



Keindahan yang kita dapat dalam mendidik hati, untuk sentiasa sabar dalam setiap perkara. Tahu? Sabar itu indah tau.. Aku petik kata kata seseorang yang sangat aku kasihi. Sabar itu indah. Sabar itu indah. Teruskan bersabar. Segalanya dapatdiselesaikan dengan kesabaran...

           


For the first time, aku meletakkan diri aku di satu sudut. Sudut apa ni? Emmm sudut 90 degree? Or sudut hati? Ehhh sudut apa niiiiii !! Hhhahhahha sudut mencari kebenaran la, kebenaran tentang indahnya sabar. Seperti yang dia sering katakan.. Mengapa kita kena sabar? Apa yang menyebabkan sabar itu mampu menyelamatkan keadaan? Dan kenapa sabar itu indah? As a muslim, we know that, sabar is a part of our imaan. Thats the key. K now, lets elaborate :)

Cuba bayangkan, kalau tiada sabar dalam diri, perkara yang kecil akan menjadi besar dan memudaratkanContoh? Huh kita tengok je apa yang berlaku hanya dalam satu hari perjalanan kehidupan kita, terutamanya bila kita interact dengan orang sekeliling.. Kalau kita tak sabar, benda kecik boleh jadi besar? Boleh mudarat? Apa tu? Tak faham la..

OK.. Pembaca yang bakal menghuni syurga Allah. Ingatlah, tidak sabar atau kata lainnya, marah berkait rapat sangat sangat sangat tau dengan SYAITOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOON. Kalau kita tak sabar, sangat mudah syaitooooooooooooooooooooon ni menguasai diri. Lihatlah apa yang jadi kepada dunia kita pada hari ini. Disebabakan ibu tak bagi duit, anak hilang pertimbangan lalu membunuh wanita yang mengandungkan dia selama 9 bulan lebih sikit tu. Mudarat tak? Mudaratkan huhu..

               


Oleh itu, mulai dari sekarang, pupuk sabar dalam diri, dalam menjalani kehidupan. Ingat lah, yang indah itu memang asalnya susah untuk kita dapat, tapi..... bila kita dah dapat, sangat indahHahahha k dah berbelit :p Aku menulis entry ni, bukan sebab aku seorang yang penyabar. Tapi, aku nak kongsikan, keindahan sabar yang aku dapat, yang aku pelajari dari dia. Aku nak mengajak readers yang sentisa dipayungi rahmat Allah untuk cuba aplikasikan sabar dalam setiap perkara yang dilakukan. Huhuhu, nak masuk sama sama syurga yang diimpikan lah katakannn hehe..

                 

Akhir kalam, aku nak kongsikan, kata kata dia yang aku sangat kasihi "SABAR DAN SENYUM DALAM SEGALA SITUASI, KERANA ITU ADALAH YANG TERBAIK"

*Tq my dear for your inspiration*


No comments:

Post a Comment